Χρησιμοποιημένα ελαστικά είναι τα λάστιχα από κάθε είδους όχημα, όπως Ι.Χ., φορτηγά, μοτοποδήλατα, τρίκυκλα, ελαφρά τετράτροχα, καθώς και μηχανήματα έργων και γεωργικά, τα οποία μετατρέπονται σε απόβλητα όταν δεν χρησιμοποιούνται άλλο. Κάθε χρόνο, φτάνουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους παγκοσμίως 1 δισεκατομμύρια ελαστικά, τα 250.000.000 στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 15. Στην Ελλάδα το 2008 παράχθηκαν 54,638 τόνοι ελαστικών, το 57% των οποίων είναι επιβατικά ελαστικά και το 43% είναι ελαστικά φορτηγών. Το 20% κατά βάρος των εισαγόμενων ποσοτήτων ελαστικών έρχονται στην χώρα μας με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου 2008 - Δεκεμβρίου 2008 η Ecoelastika διαχειρίστηκε συνολικά 46.697 τόνους μεταχειρισμένων ελαστικών εκ των οποίων το 78,5% ανακυκλώθηκε και 14,2% αξιοποιήθηκε ενεργειακά στην τσιμεντοβιομηχανία.

Ανακυκλωτές Ελαστικών

 

Ανακύκλωση Ελαστικών

Ονομασία

Διεύθυνση

Τηλέφωνο

Αττική

ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΑΓΓΕΛΟΣ & ΣΙΑ ΟΕ  ΝΟΤΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ & ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ 210 5818175
ΚΑΙΡΙΔΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΟΡΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ  ΒΟΡΕΙΑ ΠΡΟΑΣΤΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ 6973 040583

Θεσσαλονίκη

TRIAS ECO ΑΕΒΕ  ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΤΡΙΚΑΛΑ, ΚΑΡΔΙΤΣΑ, ΜΑΓΝΗΣΙΑ 2310 722500
ECOELASTICA ΑΕ  ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 210 6128260

Υπόλοιπη Ελλάδα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΒΕΕ 57ο χλμ παλαιάς Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας, Οινόφυτα, Βοιωτία Εδρα:Πόντου 26, 145 63,
Κηφισιά
6944 628180
RETIRE ABEE ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ   ΒΙ.ΠΕ. Δράμας, 661 00, Δράμα 25210 81586
ΔΟΓΚΑΚΗΣ ΙΩΑΝ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ 2810 240402
ΚΑΨΑΛΑΚΗΣ ΙΜΕ ΕΠΕ  ΡΕΘΥΜΝΟ, ΧΑΝΙΑ 28210 91120
ΤΣΙΡΙΓΩΤΗΣ  ΜΗΛΟΣ 22870 21953
ΜΕΤΑΦΟΡΕΑΣ ΣΥΡΟΥ - ΑΡΜΑΚΟΛΑ ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΣΥΡΟΣ, ΤΗΝΟΣ, ΝΑΞΟΣ 22810 61590
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΜΥΚΟΝΟΥ ΙΜΕ ΕΠΕ  ΜΥΚΟΝΟΣ 210 3470047
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΠΑΡΟΣ 22840 42798
ΠΑΝΣΑΜΙΑΚΟΝ ΙΜΕ ΕΠΕ  ΣΑΜΟΣ 6945 893500
ΝΤΟΥΛΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΟΕ  ΧΙΟΣ 6945 799887
ΑΦΟΙ ΣΑΜΙΩΤΟΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΒΕΕ ΛΗΜΝΟΣ, ΛΕΣΒΟΣ, ΙΚΑΡΙΑ 22510 31077
ΔΡΟΣΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ 6974 276313
ΜΟΥΖΑΚΗΣ ΙΜΕ ΖΑΚΥΝΘΟΣ 26950 26360
ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ, ΙΘΑΚΗ 26710 28408, 6906 928702
COSMOCLEAN - ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΕΣΤΗΣ  ΚΕΡΚΥΡΑ, ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΑΡΤΑ, ΠΡΕΒΕΖΑ 6936 124124
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΙΤΩΛΙΑ ΜΟΝ. ΕΠΕ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  ΑΙΤΩΛΟΚΑΡΝΑΝΙΑ, ΛΕΥΚΑΔΑ 26320 55063
ΚΑΡΑΜΠΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΕΒΕ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ, ΦΩΚΙΔΑ, ΒΟΙΩΤΙΑ (ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ), ΦΘΙΩΤΙΔΑ 22330 31211
ΜΑΡΑΘΟΣ Γ. - ΔΡΑΓΑΝΗΣ ΣΤ. ΟΕ  ΝΟΤΙΑ ΕΥΒΟΙΑ 22240 24170
ΣΗ ΣΕΡΒΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ  ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ, ΣΧΗΜΑΤΑΡΙ 22620 57956
ΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ  ΑΧΑΪΑ, ΗΛΕΙΑ 6977 218112
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΩΚ. ΘΑΝΑΣΗΣ  ΛΑΚΩΝΙΑ 27310 27196
ΜΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΜΕΣΣΗΝΙΑ 27310 89511
ΣΤΑΘΑΚΗΣ ΑΝΤ. ΒΑΣΙΛΗΣ  ΑΡΚΑΔΙΑ, ΚΟΡΙΝΘΙΑ, ΑΡΓΟΛΙΔΑ 6932 418778
ΑΦΟΙ ΦΛΩΡΟΥ ΑΕ  ΛΑΡΙΣΑ 2410 575725
Δ. Κ. ΚΥΚΝΟΣ ΑΒΕΕ  ΣΕΡΡΕΣ, ΔΡΑΜΑ, ΚΑΒΑΛΑ, ΞΑΝΘΗ, ΡΟΔΟΠΗ, ΕΒΡΟΣ 25210 81121

 

Ελαστικά και περιβάλλον

Τα ελαστικά κατασκευάζονται από φυσικό και συνθετικό καουτσούκ, ενώ χρησιμοποιείται επίστρωση από χάλυβα προκειμένου να αυξηθεί η αντοχή τους στο σημείο όπου ενώνονται με τις ζάντες. Περιέχουν, επίσης και άλλα συστατικά, όπως λινά, οξείδιο ψευδαργύρου, θείο και διάφορες άλλες οργανικές ουσίες. Το 20% κατά βάρος των εισαγόμενων ελαστικών απορρίπτεται στην Αττική.

Τα λάστιχα δεν αποσυντίθενται εύκολα και γι' αυτό όταν πετάγονται σε ρεματιές και το περιβάλλον γενικότερα – μια συνηθισμένη μέχρι σήμερα εικόνα- παραμένουν για πολύ μεγάλο διάστημα και γίνονται εστίες κουνουπιών και άλλων εντόμων. Όταν καταλήγουν ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον και ιδιαίτερα όταν καίγονται ανεξέλεγκτα μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία αφού ελευθερώνονται στο περιβάλλον βλαβερές ουσίες, όπως οι πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες, βενζόλιo και φαινόλες, ουσίες με καρκινογόνες ιδιότητες. Πολλές ήταν οι χώρες που επέλεξαν την ταφή των ελαστικών ως λύση για τη διαχείριση των παλαιών ελαστικών. Όμως, η επιλογή αυτή σύντομα εγκαταλείφθηκε αφού τα ελαστικά καταλαμβάνουν τεράστιο όγκο στους χώρους ταφής κι αυξάνουν τον κίνδυνο ανάφλεξης των σκουπιδιών. Η στεγανότητα των χώρων ταφής δεν εξασφαλίζεται πάντα, γεγονός που σημαίνει ότι οι επικίνδυνες ουσίες που δημιουργούνται κατά την αποσύνθεση των ελαστικών μπορούν να διαπεράσουν το έδαφος και να επηρεάσουν τη γύρω περιοχή. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να ρυπάνουν τα νερά και το έδαφος και να έχουν βλαβερές συνέπειες στους ζώντες οργανισμούς. Η ταφή των ελαστικών εγκαταλείφθηκε, όμως, και για έναν ακόμα λόγο: τα ελαστικά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και να αξιοποιηθούν.
 

 

Eναλλακτική διαχείριση ελαστικών

Σύμφωνα με τη νομοθεσία (29407/3508/2002 ΚΥΑ «Μέτρα και όροι για την υγειονομική ταφή των αποβλήτων») δεν επιτρέπεται να πετάγονται στο περιβάλλον ή να μεταφέρονται σε χώρους ταφής σκουπιδιών ολόκληρα ή τεμαχισμένα μεταχειρισμένα ελαστικά οχημάτων. Εξαίρεση αποτελούν τα υλικά που προορίζονται για χρήση σε κατασκευαστικά έργα εντός του ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ.

Οι εισαγωγείς ελαστικών έχουν είτε ατομικά είτε σε συνεργασία με άλλους την ευθύνη «εναλλακτικής διαχείρισής τους», δηλαδή να οργανώσουν τη συλλογή, μεταφορά, προσωρινή αποθήκευση, επαναχρησιμοποίηση και αξιοποίηση των μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων, ώστε μετά την επαναχρησιμοποίηση ή αξιοποίησή τους να επιστρέφουν στο ρεύμα της αγοράς. Δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν στην αγορά ελαστικά που ο εισαγωγέας τους δεν έχει οργανώσει μόνος τους ή μαζί με άλλους την συλλογή και τη διαχείρισή τους.

Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 109/ΦΕΚ Α 75/5-3-2004 σε εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 2939/2001 (διατάξεις των άρθρων 15, 16, 17 και 18) πρέπει κατά προτεραιότητα να επιτυγχάνεται η πρόληψη παραγωγής αποβλήτων από ελαστικά των οχημάτων, και μετά η επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση και η ενεργειακή αξιοποίηση τους, ώστε να μειώνεται η ποσότητα των αποβλήτων που οδηγούνται σε χώρους ταφής και να βελτιώνεται η περιβαλλοντική επίδοση όλων όσων συμμετέχουν στο κύκλο ζωής των ελαστικών. Έως την 31η Ιουλίου 2006, η αξιοποίηση των μεταχειρισμένων αποβλήτων ελαστικών οχημάτων πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον το 65% των αποσυρόμενων ελαστικών. Εντός του ίδιου χρονικού ορίου, η ανακύκλωση πρέπει να φθάνει τουλάχιστον στο 10%.
 

Αξιοποίηση και ανακύκλωση ελαστικών

Τα ελαστικά οχημάτων μετά τη χρήση τους:

  • είτε αναγομώνονται και επαναχρησιμοποιούνται,
  • είτε οδηγούνται σε τσιμεντοβιομηχανία για να χρησιμοποιηθούν ως "εναλλακτικό καύσιμο" σε ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις, εφόσον ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας περί εκπομπών αερίων αποβλήτων που προέρχονται από καύση,
  • είτε παραδίδονται σε αδειοδοτημένες και εγκεκριμένες εγκαταστάσεις για κοπή, τεμαχισμό, κοκκοποίηση με στόχο την χρήση του ελαστικού τρίμματος ως πρόσθετου σε ασφαλτοτάπητες για δρόμους, αεροδρόμια ή άλλες εγκαταστάσεις.

Διαβάστε περισσότερα...

Τι πρέπει να γνωρίζουμε

Οι εισαγωγείς ελαστικών ή οχημάτων για να μπορούν να διακινούν τα προϊόντα τους στην αγορά πρέπει να συμμετέχουν σε Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ).  Κάθε επιχείρηση που διακινεί ελαστικά πρέπει να έχει τη διαβεβαίωση από τον εισαγωγέα ότι είναι συμβεβλημένος με ΣΣΕΔ. Τα συνεργεία επισκευής, συντήρησης κι αλλαγής ελαστικών αλλά και τα συνεργεία πρέπει να παραδίδουν τα απόβλητα ελαστικά σε εγκεκριμένο ΣΣΕΔ ελαστικών ή σε νόμιμο συλλέκτη. Εάν ο πολίτης έχει χρησιμοποιημένα ελαστικά πρέπει να τα παραδώσει σε κάποιο συνεργείο, δεν επιτρέπεται να τα πετάξει στο περιβάλλον, στα σκουπίδια ή σε χώρο ταφής αποβλήτων.

Διαβάστε περισσότερα...

© 2013 Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, Μαμάη 3, 10440, Αθήνα, info@ecorec.gr