ECOREC

Capacity Building in Sustainable Public Procurement

Η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE+ με τίτλο “Capacity Building in Sustainable Public Procurement”, που στοχεύει στην προώθηση των βιώσιμων δημόσιων προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών σε Περιφέρειες, Δήμους και Κοινότητες στην Ελλάδα και την Πορτογαλλία. Δικαιούχος του προγράμματος από την Πορτογαλία είναι το Laboratório Nacional de Energia e Geologia και εταίροι από την Ελλάδα είναι μεταξύ άλλων η ΕΠΤΑ (www.epta.gr) και η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ (www.ecorec.gr).

Στη διάρκεια του προγράμματος θα γίνουν μια σειρά από δράσεις που στόχο έχουν:

  • Την υποστήριξη των δημόσιων φορέων ώστε να δημιουργήσουν μια στρατηγική για τις προμήθειες που θα συμβαδίζει με την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική πολιτική τους
  • Την ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ των υπεύθυνων για τις προμήθειες
  • Την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ υπεύθυνων για τις προμήθειες και των προμηθευτών του δημοσίου
  • Την ανάπτυξη μεθοδολογίας (Toolbox) που θα αποτελέσει ένα εργαλείο για τις δημοτικές αρχές της Πορτογαλία και της Ελλάδας στην ανάπτυξη της στρατηγικής προμηθειών τους. Η μεθοδολογία θα εφαρμοστεί πιλοτικά στην τοπική αυτοδιοίκηση.
  • Τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για τις ΒΔΠ που θα απευθύνεται στην πολιτική ηγεσία, τους υπεύθυνους προμηθειών αλλά και σε στελέχη άλλων τμημάτων.

Στο πλαίσιο του προγράμματος “Capacity Building in Sustainable Public Procurement” η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και η ΕΠΤΑ (www.epta.gr) ζητούν την εθελοντική συμμετοχή εκπροσώπων Δήμων και Περιφερειών σε ένα δίκτυο ανταλλαγής εμπειριών και πρακτικών για το πώς μπορεί ο σημαντικός αυτός τομέας να στραφεί προς πράσινη κατεύθυνση (βιώσιμη διαχείριση υλικών, μείωση οικολογικού αποτυπώματος, μείωση σπατάλης ενέργειας, φυσικών πόρων και νερού, πρασίνισμα παραγωγικών διαδικασιών κα).

Στόχος είναι η διαμόρφωση προτάσεων προς την ΕΕ, την κεντρική διοίκηση και την αυτοδιοίκηση που θα βοηθήσει στο να γίνουν πιο «βιώσιμες» οι δημόσιες προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών από υπουργεία, περιφέρειες και δήμους.

Οι συμμετέχοντες στο ηλεκτρονικό αυτό δίκτυο δεν έχουν δεσμεύσεις άλλες από την έκφραση της συμφωνίας τους να λαμβάνουν πληροφόρηση για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα θέματα αυτά σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, να καταθέτουν την εμπειρία και προτάσεις για τις αλλαγές που απαιτούνται, και, εφόσον το επιθυμούν, να συμμετάσχουν σε φόρουμ διαλόγου που θα οργανωθούν.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους στη φόρμα και να την στείλουν στο polina @ ecorec.gr

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην κα Πολύνα Γκιόκα (τηλ. 210 8224481, email: polina @ ecorec.gr)

 

Σύμφωνα με την ΕΕ, Βιώσιμες Δημόσιες Προμήθειες είναι οι προμήθειες που γίνονται από τους δημόσιους φορείς με κριτήρια τους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: οικονομία, κοινωνία και περιβάλλον. Σημαίνει δηλαδή ότι όταν οι δημόσιοι φορείς προμηθεύονται υλικά ή υπηρεσίες, θέτουν κριτήρια και προδιαγραφές, έτσι ώστε οι προμήθειές τους να επιβαρύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον και την κοινωνία, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους, αλλά και να αξίζουν τα λεφτά τους!

Οι Βιώσιμες Δημόσιες Προμήθειες συχνά συγχέονται με τις Πράσινες Δημόσιες Προμήθειες. Πρόκειται όμως για διαφορετικές προσεγγίσεις, αφού ο όρος Πράσινες Δημόσιες Προμήθειες αναφέρεται σε αυτές που γίνονται μόνο με περιβαλλοντικά κριτήρια.

Όλο και περισσότεροι δημόσιοι φορείς ευρωπαϊκών χωρών ενσωματώνουν στις προδιαγραφές για τις προμήθειές τους όχι μόνο περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια.

Πολλές χώρες τόσο σε αναπτυγμένες όσο και σε αναπτυσσόμενες περιοχές του πλανήτη, χρησιμοποιούν τις δημόσιες προμήθειες με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτυγχάνουν και κοινωνικούς τους στόχους, όπως είναι η μείωση της ανεργίας, η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, η ισότητα των φύλων, η δημιουργία θέσεων εργασίας για άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.

Στην Ευρώπη, πολλοί δήμοι εφαρμόζουν περιβαλλοντικά κριτήρια για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, τροφίμων, επίπλων, εξοπλισμού πληροφορικής, προϊόντων καθαρισμού, χαρτιού, κατασκευών, ξυλείας και μεταφορών.

Στο Βέλγιο και τις Κάτω Χώρες, πολλές δημοτικές αρχές ζητούν από τους υποψήφιους εργολάβους να απασχολούν ένα ποσοστό μακροχρόνια άνεργων στα έργα που πρόκειται να αναλάβουν.

Οι δήμοι του Μονάχου και του Ντίσελντορφ (Γερμανία), ζητούν τα προϊόντα που θα προμηθευτούν να έχουν κατασκευαστεί σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα εργασίας.

Στην Ιταλία αρκετές τοπικές κυβερνήσεις επιλέγουν την προμήθεια τροφίμων για τις καντίνες των δημόσιων σχολείων τα οποία πληρούν τις αρχές του Δίκαιου Εμπορίου.

Στην Ελβετία προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης με δημόσιο φορέα είναι ο εργολάβος να δίνει ίσες αμοιβές στις γυναίκες και τους άνδρες εργαζόμενους.

 

 

Καλές πρακτικές που βασίζονται στην εμπειρία χωρών που εφάρμοσαν με επιτυχία τις Βιώσιμες Δημόσιες Προμήθειες έχουν καταγραφεί από αρκετούς οργανισμούς. Οι πρακτικές αυτές αφορούν τόσο τη διοίκηση όσο και το στρατηγικό σχεδιασμό εφαρμογής των ΒΔΠ.

Ηγεσία και δέσμευση από τα διευθυντικά στελέχη και τους υπεύθυνους για τη χάραξη της πολιτικής.

Στη Βρετανία, μία από τις χώρες που εφαρμόζουν ΒΔΠ, η δημιουργία μια ειδικής ομάδας για τις ΒΔΠ αποτελούμενη από εμπλεκόμενους φορείς βοήθησε στην προβολή του θέματος και εξασφάλισε υψηλού επιπέδου πολιτική στήριξη και εμπλοκή. Το Σχέδιο Δράσης για τις Βιώσιμες Προμήθειες που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2007 αποδεικνύει ότι η Βρετανία είναι πρωτοπόρος χώρα στο θέμα και προσδιορίζει τους αξιωματούχος της κυβέρνησης που θα πρέπει να λογοδοτήσουν για την εφαρμογή των βιώσιμων προμηθειών. Σε γενικές γραμμές, η επιτυχία της εφαρμογής των ΒΔΠ εξαρτάται από το αν αυτές θα γίνουν μέρος της ευρύτερης πολιτικής για τη βιωσιμότητα.

Υποχρεωτικές προδιαγραφές για τις ΒΔΠ

Κάνουν σαφές ότι οι ΒΔΠ είναι θέμα προτεραιότητας για την κυβέρνηση, και δίνουν σαφείς οδηγίες σε όλους του εμπλεκόμενους. Οι μετρήσιμοι στόχοι, οι δείκτες και οι δημόσιες εκθέσεις διευκολύνουν τη λογοδοσία των δημόσιων φορέων.

Πλαίσια διαχείρισης των δημόσιων δαπανών

Λειτουργούν υποστηρικτικά προς τις ΒΔΠ

Εργαλεία εφαρμογής των ΒΔΠ

Είναι απαραίτητα για την καθοδήγηση των υπεύθυνων για τη λήψη αποφάσεων. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν σαφείς οδηγίες και διαδικασίες, εκτίμηση του κύκλου ζωής και αξιολόγηση των επιπτώσεων, υποδείγματα προσφορών που περιλαμβάνουν όρους σχετικούς με τη βιωσιμότητα.

Εργαλεία ειδικά για τους υπεύθυνους προμηθειών

Τα πρότυπα συμβάσεων, οι προδιαγραφές για τα οικολογικά προϊόντα, οι ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων προϊόντων, καθώς οι ηλεκτρονικοί κατάλογοι αποτελούν βασικά στοιχεία για την ανάπτυξη των ΒΔΠ.

Δράσεις ενημέρωσης  και εκπαίδευσης του προσωπικού και των προμηθευτών

Είναι απαραίτητες προκειμένου να αλλάξει ο τρόπος που γίνονται οι προμήθειες, βοηθούν τους υπεύθυνους προμηθειών να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις και τους τελικούς χρήστες να κάνουν ορθολογική χρήση των προϊόντων.

Πιλοτικά προγράμματα

Είναι σημαντικά για την ανάδειξη των ωφελειών και της δοκιμαστικής εφαρμογής σε μικρή κλίμακα και έχουν περιορισμένη επικινδυνότητα.

Έγκαιρη εμπλοκή του  ιδιωτικού τομέα και άλλων εμπλεκόμενων φορέων

Βοηθά στον προσδιορισμό του σκοπού και καθορίζει το βαθμό στον οποίο οι τοπικοί προμηθευτές μπορούν να ανταποκριθούν στις αυστηρότερες προδιαγραφές. Η ανάπτυξη των ικανοτήτων των προμηθευτών, ιδιαίτερα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, είναι συχνά ένα απαραίτητη για να εξασφαλισθεί ότι οι τοπικοί προμηθευτές μπορούν να προσαρμοσθούν στις νέες απαιτήσεις.