Το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Αλλάζοντας συμπεριφορές – Σχολεία για την ανακύκλωση» ξεκίνησε να υλοποιείται το 2005 πιλοτικά και αργότερα σε μεγαλύτερη κλίμακα. Στο πλαίσιο του προγράμματος παρουσιάζεται από εργαζόμενους της ΟΕΑ το θέμα της διαχείρισης αποβλήτων, βιώσιμης και μη, στη χώρα μας, ενώ τα παιδιά καλούνται να συμμετάσχουν απαντώντας σε ερωτήσεις και εκθέτοντας τις δικές τους απόψεις και εμπειρίες. Η εκπαιδευτική παρουσίαση και το εκπαιδευτικό υλικό αναπτύχθηκε από εργαζόμενους της ΜΚΟ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης, το συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης υλικών συσκευασίας.
Ο βασικός στόχος του προγράμματος είναι η ολοκληρωμένη ενημέρωση των παιδιών σχετικά με τη διαχείριση αποβλήτων στη χώρα μας, αλλά και η προώθηση των αρχών της βιώσιμης διαχείρισης. Ένας έμμεσος και μακροπρόθεσμος, αλλά βασικός στόχος του προγράμματος είναι και η ανάπτυξη ενός αισθήματος ευθύνης στις μελλοντικές γενεές σε ότι αφορά τη διαχείριση αποβλήτων. Η σημασία της «πράσινης» κατανάλωσης, αλλά και της αποτελεσματικής διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών στην πηγή, αποτελούν τις βασικές ιδέες στις οποίες στηρίζεται η βιώσιμη διαχείριση αποβλήτων και με τις οποίες η χώρα μας θα πρέπει να πορευτεί στο μέλλον.
Το πρόγραμμα αποτελείται από μία παρουσίαση, η οποία έχει διαδραστικό χαρακτήρα και διαρκεί μία διδακτική ώρα (45 λεπτά). Οι δομικές ενότητες της παρουσίασης είναι οι εξής:
- Τα προβλήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση αποβλήτων στη χώρα μας (ανεξέλεγκτες χωματερές, πυρκαγιές, ρύπανση, μόλυνση της τροφικής αλυσίδας με τοξικές ουσίες από τα απόβλητα κτλ.)
- Η διαχείριση αποβλήτων (αρχές εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων και ανακύκλωση, λειτουργία των ΧΥΤΑ κτλ.)
- Τα οφέλη από την ανακύκλωση συσκευασιών και οι καλές πρακτικές που θα πρέπει να εφαρμόζουμε όλοι.
Η παρουσίαση συνοδεύεται από πολλές ερωτήσεις από, αλλά και προς τα παιδιά, ώστε τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να λύσουν τις απορίες τους, αλλά και να δοκιμάσουν θεωρητικά τις αρχές και τις ιδέες, οι οποίες προβάλλονται. Τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να αναρωτηθούν για κάποια καθημερινά θέματα, τα οποία ίσως να μην είχαν την ευκαιρία να αναλογιστούν στο παρελθόν, βλέποντας ότι ο ρόλος τους είναι σημαντικός και οι επιλογές τους πολλές.